Gebaren gebruiken binnen de kinderopvang

Baby- en kindergebaren gebruiken binnen de kinderopvang

Peuteropvang, gebaar voor JAS

Het mooie van gebaren  
Door gebaren te gebruiken, wordt de communicatie tussen de pedagogisch medewerker en het kind gestimuleerd. Hierdoor krijgt men meer inzicht in de belevingswereld van het kind.  


Mijn ervaring  
Gebaren zijn voor zowel babygroepen, als voor peutergroepen een fantastische ondersteuning op de groep.
Op de babygroepen zijn de kinderen nog niet in staat om met woorden te communiceren.
Gebaren zijn dan een uitkomst, omdat baby’s motorisch eerder in staat zijn om te gebaren dan te praten. Gebaren verbeteren dan ook de motoriek, maar ook de coördinatie tussen oog en hand.

Wat ik vooral ook merk, is dat kinderen je over het algemeen beter begrijpen, dit voorkomt frustraties zoals boosheid en huilbuien. 
Gebaren zijn visueel, hierdoor komen gebaren duidelijker over dan woorden, daarom is de combinatie van het gesproken woord en het gebaar zo belangrijk.
Als je gebaren gebruikt, moet je oogcontact maken. Daarbij praat en/of zing je tijdens het gebaren ook langzamer. Dit zijn allemaal aspecten die van belang zijn bij de taalontwikkeling. Gebaren stimuleren de taalontwikkeling in zijn geheel.
Kinderen die met gebaren op groeien, hebben eerder een grotere woordenschat dan hun leeftijdsgenoten.

Voor kinderen met een spraak- en/of taalachterstand en/of voor kinderen die het Nederlands alleen op de kinderopvang horen, zijn de gebaren heel erg helpend. 
Ik merk dat er letterlijk een last van hun de schouders valt, omdat ze eindelijk iemand begrijpen. Doordat ze kunnen ontspannen, krijgen ze ook weer meer ruimte om de taal in zich op te nemen. Ze creëren meer zelfvertrouwen, omdat ze zich begrepen voelen.

Kinderen zijn ontzettend trots op zichzelf als ze een gebaar kunnen maken en hiermee duidelijk kunnen maken wat ze bedoelen.
Deze kinderen lopen vaak als honingbijtjes achter mij aan omdat zij mij begrijpen en ik hen.
Kinderen vragen zelfs om gebaren, door mij vragend aan te blijven kijken; ‘doe je nog wat met je handen?’ 
Ook bij een tweetalige opvoeding zijn gebaren een geweldige ondersteuning. Gebaren kunnen dan een brug zijn tussen 2 talen, gebarentaal is dan de neutrale taal.

Een ander mooi aspect is dat gebaren de alfabetisering bevorderen; kinderen hebben een voorsprong op taal, spelling en leesvaardigheid.

Pedagogisch medewerkers leren gebaren

Nederlands met Gebaren 
Voor deze cursus gebruiken we gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal (NGT). 
We gebruiken Nederlands met gebaren (NmG).  

De voordelen hiervan zijn:
• De diversen baby- kindergebaren    
  docenten gebruiken deze gebaren.
• Veel peuterspeelzalen en  
  kinderdagverblijven gebruiken deze 
  gebaren.
• Mocht een kind een spraak- en/of 
  taalachterstand hebben en hierdoor in   
  aanraking komen met logopedie of met 
  speciaal onderwijs,
  dan gebruiken ze daar dezelfde 
  gebaren.
• Als een kind in aanraking komt met een   doof kindje, dan kunnen ze   
  communiceren met gebaren, omdat 
  deze gebaren hetzelfde zijn
• Als de organisatie in aanraking komt 
  met een dove ouder of een doof kind,    
  dan kunnen jullie een beetje 
  communiceren met gebaren.
Cursussen voor professionals 

Lief Gebaar werkt graag op maat, vindt u niets passends voor uw organisatie, neemt u dan voor eventueel andere mogelijkheden contact met mij op
 

Tarieven
Voor tarieven van de diversen cursussen en workshops kunt u vrijblijvend contact met mij opnemen.

Met veel passie verzorg ik gebaren lessen voor professionals en ouders.

Nieuwe titel

Share by: